Met wie heb ik eigenlijk een overeenkomst?
Met wie heb ik eigenlijk een overeenkomst? Deze vraag wordt door de meesten van ons nagenoeg niet vooraf gesteld of er wordt onvoldoende doorgevraagd.
Met wie heb ik eigenlijk een overeenkomst? Deze vraag wordt door de meesten van ons nagenoeg niet vooraf gesteld of er wordt onvoldoende doorgevraagd.
Een goede voorbereiding is het halve werk. Dat moet de rechter hebben gedacht toen twee gedaagden in persoon hun verweer kenbaar maakten. Want eigenlijk waren zij het eens met de vordering, maar niet met de manier waarop schuldeiser het had aangepakt.
Geen courtage, want de overeenkomst is opgezegd?! Deze redenering liet de kantonrechter niet in stand, en dat gold ook voor de andere verweren van de opdrachtgever. Deze opdrachtgever had een makelaarskantoor ingeschakeld voor de verkoop van diens woning.
Zeker een professionele partij moet snel klagen. Dat was de les voor een professionele autohandelaar. Deze handelaar had op zijn beurt een auto gekocht van een andere handelaar. De auto was geleverd en vervolgens binnen 5 dagen doorverkocht. Totdat moment leek alles in orde.
Even leek het voor de ondernemer, een leverancier van garagedeuren en zonwering, slecht af te lopen: bestelling geleverd, factuur niet betaald en een bewindvoerder die niet van plan is te betalen.
De volledige zin in een mailtje was ‘Mocht je ooit in de gelegenheid zijn en nog een bedrag willen terugbetalen, dan weet je mij te vinden’.
Het komt dagelijks voor, een misverstand, miscommunicatie en elkaar verkeerd begrijpen. Het Gerechtshof moest beslissen wat twee professionele ondernemers hadden bedoeld in een deal waarmee een streep onder het verleden werd gezet.