Veel huurders worden geconfronteerd met onduidelijke of onterecht in rekening gebrachte servicekosten. Dit kan leiden tot financiële verrassingen en juridische complicaties. Als huurder is het essentieel om te weten welke kosten terecht zijn en welke niet. Bij LegalSteps hebben we je om overzicht te krijgen en eventueel te veel betaalde servicekosten terug te vorderen.
Nieuw bij LegalSteps – Huurvoorwaarden Check
Sta je op het punt een huurcontract te tekenen of aan te bieden? Of wil je je huidige huurcontract laten controleren door ervaren juristen?
Ontdek of jouw huurvoorwaarden voldoen aan de actuele wet- en regelgeving.
Nu een volledige huurcheck voor slechts €59,95.
Vraag hem direct aan: Huurvoorwaarden Check
Te veel of onduidelijke servicekosten? Zo pak je het aan
Veel huurders krijgen te maken met servicekosten die niet helemaal duidelijk zijn of onterecht in rekening worden gebracht. Dit kan leiden tot financiële verrassingen en juridische problemen. Servicekosten zijn kosten bovenop de kale huur die bijvoorbeeld worden gerekend voor:
Het is belangrijk om te weten wat je wel en niet hoeft te betalen, zodat je voorkomt dat je teveel betaalt of later een conflict krijgt met de verhuurder.
Wanneer zijn servicekosten onterecht?
Volgens de Huurcommissie en het Burgerlijk Wetboek moeten servicekosten:
1. Redelijk zijn:
De kosten moeten in verhouding staan tot de geleverde diensten. Bijvoorbeeld: als je een internetabonnement via de verhuurder afsluit, mag de verhuurder dit niet zomaar verdubbelen en doorberekenen aan de huurder.
2. Inzichtelijk zijn:
Je moet kunnen zien waar je precies voor betaalt. Dit is vooral belangrijk in huursituaties waarbij meerdere huurders gebruikmaken van dezelfde dienst. Vaak worden de kosten dan verdeeld op basis van de oppervlakte die je huurt.
3. Controleerbaar zijn:
De verhuurder moet facturen of bonnetjes kunnen laten zien. Ook al is het niet gebruikelijk dat deze documenten standaard bij de afrekening van servicekosten worden meegestuurd, het is verstandig om ze af en toe op te vragen. Zo kun je controleren of de dienst daadwerkelijk geleverd is en of er geen verborgen verdienmodel achter zit.
4. Apart van de kale huur:
Het gaat om bijkomende kosten, niet om huur zelf. Heb je een all-in huurcontract? Dan mogen deze kosten niet zomaar in één totaalbedrag zitten. In zo’n geval kan je bij de Huurcommissie verzoeken om een splitsing van het all-in contract. Zie voor meer informatie hierover onze pagina: Splitsen all-in huurcontract.
Veelvoorkomende voorbeelden
Wat kan je doen?
Je kan zelf ook verschillende stappen zetten om je servicekosten te laten corrigeren. Hieronder zetten we ze voor je uit:
Hoe LegalSteps je ondersteunt
Antwoord op veelgestelde vragen
Wat zijn servicekosten?
Servicekosten zijn bijkomende kosten bovenop de kale huur, zoals onderhoud, schoonmaak en nutsvoorzieningen.
Mag mijn verhuurder alles doorberekenen?
Nee, kosten moeten redelijk, inzichtelijk en controleerbaar zijn.
Hoe weet ik of ik teveel betaal?
Controleer je huurcontract en vraag om een gespecificeerde afrekening. Als iets niet klopt, kun je juridisch advies inwinnen. Bij LegalSteps kunnen we daarmee helpen. Ook zonder een zaak bij ons te starten kunnen we je huurafspraken controleren met onze Huurvoorwaarden Check.
Kan ik oude servicekosten terugvorderen?
Ja, vaak kan dit tot drie jaar terug.
Wat kost juridische hulp bij servicekosten?
Bij LegalSteps werk je no cure no pay of tegen een vast tarief, zodat je geen financieel risico loopt.
Waarom kiezen huurders voor LegalSteps?
Ben je er nog niet aan toe om je zaak uithanden te geven?
Geen probleem. We bieden ook losse juridische diensten aan,. Betaalbaar en toegankelijk, zonder dat je gelijk alles uithanden geeft. Klik op de dienst voor meer informatie over onze tarieven, werkwijzen en wat we voor je kunnen betekenen. Weet je niet zeker welke dienst het beste bij je past? Doe onze Zelfcheck of plan een vrijblijvend intakegesprek in.