Heb je een aanbetaling gedaan, maar heb je daarna nooit meer iets van het bedrijf gehoord? Of blijft de levering maar uit en krijg je bij annulering geen geld terug? Dit gebeurt vaker dan je denkt. Veel consumenten betalen netjes vooraf, maar krijgen daarna te maken met slechte communicatie, vertraging of zelfs bedrijven die helemaal niet meer bereikbaar zijn.
Gelukkig zijn er wettelijke regels die jou beschermen. Je hebt in veel gevallen recht op je aanbetaling terugkrijgen en kunt juridische stappen ondernemen als een bedrijf zich niet aan de afspraken houdt.
LegalSteps helpt je om dit recht daadwerkelijk af te dwingen – zonder gedoe, en zonder kosten vooraf.
Wanneer moet de aanbetaling terug betaald worden?
Je kan je aanbetaling terugvorderen in verschillende situaties. Denk bijvoorbeeld aan:
Twijfel je over je situatie? Maak gebruik van onze zelfcheck of plan een gratis intakegesprek in met onze juristen.
Wat is een aanbetaling?
Een aanbetaling is een bedrag dat je vooraf betaalt als zekerheid voor een bestelling of dienst. Het idee is dat een bedrijf daarna gaat leveren of de dienst gaat uitvoeren. Maar als dat niet gebeurt, of als jij besluit de annulering van de bestelling door te zetten, mag je meestal je aanbetaling terugvragen.
Aanbetaling betaald maar geen levering: Wat nu?
Wanneer een bedrijf zijn afspraken niet nakomt, spreken we van wanprestatie. Jij hebt dan het recht om:
Geen geld terug bij annulering?
Veel consumenten lopen vast wanneer zij een aanbetaling betaald hebben, maar bij annulering geen geld terug krijgen. Soms verschuilt een bedrijf zich achter kleine lettertjes, of zeggen ze dat de aanbetaling "niet terugbetaald kan worden". Dat is niet altijd zo en zeker niet als het bedrijf een wanprestatie heeft geleverd.
Een aanbetaling mag alleen worden ingehouden als dit duidelijk is afgesproken en redelijk is. In de meeste gevallen heb je gewoon recht op terugbetaling van de aanbetaling.
Wat als het bedrijf onbereikbaar is?
Het komt ook voor dat bedrijven ineens verdwijnen of niet meer reageren. Jij blijft dan achter zonder levering én zonder geld. In dat geval kan het nodig zijn om juridische stappen te zetten, bijvoorbeeld via een incassotraject of zelfs de rechter.
Bij dit soort situaties is het verstandig om een juridisch specialist in te schakelen. Zo voorkom je dat je zelf blijft hangen in eindeloos mailen of bellen zonder resultaat.
Wat doet LegalSteps voor mij?
Wij helpen jou om jouw recht te halen. Wanneer jij een aanbetaling hebt gedaan maar niets geleverd krijgt, nemen wij het contact over. We stellen een formele ingebrekestelling op, ontbinden de overeenkomst waar nodig en vorderen terug wat jou toekomt. Jij hoeft nergens meer achteraan.
Bovendien werken wij op basis van no cure, no pay. Dat betekent: geen juridische kosten vooraf en geen financieel risico voor jou.
Wacht niet langer op wat je al is beloofd. Neem vandaag nog contact op met LegalSteps. Wij zorgen dat het bedrijf zijn verplichtingen nakomt – of jou je geld terugbetaalt.