Gaat u verbouwen of renoveren? Dan verwacht u dat de aannemer of klusjesman zijn werk professioneel uitvoert. Helaas gaat dat niet altijd goed. Wat als de aannemer fouten maakt, of er schade ontstaat tijdens de verbouwing? In zulke gevallen is het belangrijk om uw rechten te kennen en snel te handelen. Voor het opstellen van een ingebrekestelling tot aan een gerechtelijke procedure staan onze juristen voor u klaar! Zij helpen u graag bij problemen met een aannemer of klusjesman.

  • Wij betalen de kosten van je gerechtelijke procedure

  • Vasttarief of no cure, no pay!

  • Geen hoge advocaatkosten, maar wel professionele juristen

  • Al meer dan 20 jaar ervaring

Veelvoorkomende problemen met een aannemer of klusjesman

Bij verbouwingen, loodgieterwerk, renovatie, aanbouw of schilderwerk komen regelmatig problemen met een aannemer of klusjesman voor, zoals:

  • Schade tijdens de verbouwing

  • Slecht werk na of tijdens oplevering

  • Aannemer maakt fouten bij de uitvoering

  • Niet-nagekomen afspraken

  • Vertraagde of niet volledige oplevering

  • Problemen na aanbetaling, werkzaamheden worden niet gestart

  • Onduidelijkheid over de factuur of meer- en minderwerk

Of het nu gaat om een kleine klus of een grote verbouwing: als het werk niet goed is gedaan, kunnen er juridische problemen ontstaan. In beide gevallen staat LegalSteps voor u klaar met deskundige juridische ondersteuning.

Wat kunt u doen bij schade of fouten van een aannemer?

Heeft de aannemer fouten gemaakt of is er schade ontstaan door een klusjesman? Dan is het belangrijk om afspraken te maken en deze schriftelijk via mail, brief of in Whatsapp vast te leggen. Komt de aannemer vervolgens zijn afsprake niet na dan is het tijd om het bedrijf in gebreke te stellen. Dit is een officiële stap waarbij u de aannemer schriftelijk de kans geeft om het probleem binnen een redelijke termijn op te lossen. Doet hij dit niet, dan kunt u verdere juridische stappen ondernemen, zoals het starten van een juridische procedure, het eisen van schadevergoeding of het laten herstellen door een ander bedrijf op kosten van de oorspronkelijke aannemer.

Zie je het niet zitten om zelf een brief op te stellen of wil je dat een jurist meekijkt? Neem dan contact op met onze juristen voor een gratis intakegesprek. We denken graag met je mee.

Ingebrekestellen aannemer: hoe werkt dat?

Een aannemer ingebrekestellen doet u meestal schriftelijk, bijvoorbeeld via een aangetekende brief of e-mail. Zorg dat de volgende punten in je brief staan:

  • Omschrijving van de afspraken volgens de offerte of het contract

  • Wat de fout of schade is

  • Welk eindresultaat je verwacht

  • Welke (redelijk) termijn je geeft om het probleem op te lossen

  • Wat ga je doen als er geen oplossing komt

Nadat de ingebrekstelling is vervallen heb je de keuze om de overeenkomst te ontbinden of op kosten van de aannemer het tekort door een derde te laten verhelpen. De keuze die het beste past bij je situatie is afhankelijk van verschillende factoren, die juridisch nogal wat haken en ogen hebben. Vaak is de situatie dusdanig complex geworden, dat je er verstandig aan doet om juridisch advies in te winnen. Uiteraard helpen we je bij LegalSteps graag en kan je via deze link direct een gratis intakegesprek plannen, maar ook in het geval je niet voor ons kiest doe je er goed aan bij een specialist advies in te winnen.

Wat te doen met de factuur van de aannemer?

Heeft u een aanbetaling aan de aannemer gedaan of zelfs het volledige bedrag al overgemaakt? Dan kan het ingewikkelder zijn om uw recht te halen, maar het is zeker niet onmogelijk. U kunt de aannemer nog steeds aanspreken op zijn fouten en eventueel schadevergoeding eisen. Heeft u nog niet alles betaald? Dan is het vaak verstandig om (een deel van) de betaling tijdelijk op te schorten totdat het probleem is opgelost.

Let op: het versturen van een ingebrekestelling betekent niet automatisch dat u niets meer hoeft te betalen. Alles moet binnen redelijke grenzen blijven. Heeft de aannemer bijvoorbeeld wel de gehele aanbouw geplaatst, maar is alleen de regenpijp in een andere kleur geleverd? Dan is het niet redelijk om de volledige factuur in te houden. Licht altijd schriftelijk toe hoe u tot een aangepast bedrag komt, zodat er geen misverstand ontstaat.

De aannemer stuurt een incassobureau of deurwaarder

Je kunt er bijna vergif op innemen: na het versturen van een ingebrekestelling en het inhouden van (een deel van) de betaling, schakelt de aannemer of klusjesman een incassobureau of deurwaarder in. Gelukkig heb jij alles schriftelijk vastgelegd en blijf je rustig. Je stuurt jouw stukken naar het incassobureau of de deurwaarder en kijkt of jullie er samen uit kunnen komen.

Deze partijen zijn verplicht om jouw bezwaar serieus en correct te behandelen. Lukt dat niet of loop je vast in de communicatie? Geen zorgen — onze juristen staan klaar om je verder te helpen. Plan vandaag nog een gratis intakegesprek.

Wat kan LegalSteps voor mij betekenen?

Wij helpen jou om te halen waar je recht op hebt – snel, duidelijk en betaalbaar. Na een gratis intake gesprek beoordelen we je situatie en schrijven we de wederpartij aan. Komen zij hun verplichtingen niet na, dan starten we een juridische procedure, die wij voor je betalen.

LegalSteps werkt op basis van een vasttarief of no cure, no pay: je betaalt alleen als wij resultaat boeken

Twijfel je nog? Doe de Zelfcheck en zie waar je staat. Toch liever een jurist spreken? Plan een gratis intakegesprek

We reageren snel. Binnen één werkdag starten we je dossier. Zo voorkom je verdere vertraging én stress. Wacht niet af – laat LegalSteps voor je opkomen. Neem nu contact met ons op en wij zorgen dat jouw vordering alsnog wordt betaald. Rechtvaardigheid voor iedereen.